Foreign readers

Hello Foreign readers :-)
It's nice to see you on my blog.
Especially for you I've installed Google Website Translator. Please click on that, if you want to read my blog in your own language.
Enjoy!

vrijdag 17 december 2010

Kerstsfeer in huis

Toen vriendlief en ik gingen samenwonen stond er bij hem een heuse nep-kerstboom in huis. Dat vond ik helemaal niks. Geen sfeer, geen geur......werd dus afgekeurd door mij :-).
Elk jaar (zo'n 7 jaar lang) kwam er dus een echte boom in huis met dennengeur en grillige takken. Zeker toen de kinderen geboren waren was het weer een terugkerend ritueel om een boom uit te zoeken. De nepboom verdween bij een zolderopruiming naar schoonouders.

Tot vorig jaar.
Ik was het zo zat om elke keer weer in die kou een boom uit te gaan zoeken en dan ik weet niet hoeveel te betalen voor een boom die eigenlijk helemaal niet zo mooi was. Dan de ellende van het stammetje zagen en zorgen dat ie recht kwam te staan en niet halverwege omviel. Het na 1 week al uitvallen van de dennenaalden en ze nog ruim na Kerst in je sokken terugvinden, prikkend en wel. De geur die je na 1 dag al helemaal niet meer ruikt. Ik was het helemaal beu en ben vorig jaar met mijn kids een nieuwe nepper gaan uitzoeken en ik vond en vind hem nog steeds mooi.
Zo handig hoe je de takjes gewoon kunt buigen zodat er geen bal meer afvalt.
Ik heb toen ook meteen nieuwe decoratie gekocht want eerlijk gezegd was het oude een bij elkaar geraapt zooitje van zelfgemaakte knutsels en door de jaren heen gekochte versieringen die niet echt bij elkaar passen.
't Was even een uitgave maar dan heb je ook wat. Bovendien ben ik niet iemand die elk jaar een nieuwe kleur kerstbal in de boom wil, dus dit blijft nog jaren goed.


Voordat de griep mij in z'n greep kreeg had ik de kerstspullen van zolder gehaald en samen met de kids de boom opgetuigd en wat spulletjes neergezet.

Ik zal eventjes een paar snapshots laten zien van onze boom.






De kerstballen hangen met 3 aan 1 haakje. Vooral de vogeltjes vind ik erg mooi. Vonden de kids een paar jaar terug het helemaal geweldig om hun zelfgemaakte ballen etc. in de boom te zien hangen, nu genieten ze van zo'n meer volwassen boom. En ook ik kan hier nu weer van genieten. Ach ja.....iedere leeftijd heeft z'n charme zoals mijn vader altijd zegt :-).....

Twee jaar terug begon ik ook met het verzamelen van kersthuisjes en de bijbehorende poppetjes en tafereeltjes. Vond ik het voorheen allemaal kitsch, nu heeft het toch wel iets en de meiden gaan helemaal mee in deze gekte. Het liefst willen ze er mee spelen, maar dat kan natuurlijk niet. De 2 heuvels heb ik vorig jaar gekocht. Na de kerst bleven ze nog even "leeg" staan.....totdat het playmobil legertje de boel overnam :-). Ik heb Lara moeten beloven dat de heuvels ook dit jaar (na de kerst) voor de playmobil poppetjes zijn.

Eerst onze zelfgemaakte "open haard". Staat er al sinds Sinterklaas en mag blijven tot het nieuwe jaar. Gaat alweer jaren mee. Staat zo gezellig.


En ons kerstdorpje.











Er moet hier en daar nog wel wat sneeuw op geplakt worden (zeker over alle snoertjes heen), maar dat wordt dan eerst weer een tripje naar het tuincentrum. Da's trouwens ook traditie bij ons. Elk jaar even naar de kerstshow in een tuincentrum. En dan oliebollen eten bij het kraampje buiten het tuincentrum. Mjammie.....

Overigens staan er in het "parkje" al wat playmobil diertjes opgesteld :-).

Ik zal ook eens kijken of ik het dorpje er "by night" op kan zetten.

Toen Marcels vader vorig jaar hoorde dat ik een kerstdorpje aan het maken was, kwam er meteen een doos met stenen huisjes boven water. Daar had ik vast nog wel iets aan. Ik vond ze heel leuk, maar ze pasten niet meer bij het kerstdorpje en het is toch een iets andere stijl. Dus heb ik ze nu maar in een rijtje op de secretaire gezet. De meiden hebben hun favoriete huisje al uitgezocht.



Lara zou graag in het huisje op de bovenste foto, helemaal rechts willen wonen. Nina en ik kiezen voor de bakkerij op de onderste foto rechts.....voornamelijk omdat we dan lekker dicht bij de taartjes en het lekkere brood wonen :-). Papa kiest voor het brede herenhuis, bovenste foto 2e van links.

Voorheen had ik voor de kinderen altijd een adventskalender. Zo eentje van de Lidl met chocolaatjes erin en later een playmobil-adventskalender. Dit jaar wat soberder en gewoon wat glazen theelichthouders genummerd, geurtheelichtjes erin en van die mooie engeltjes erop (die gaan er natuurlijk af als we de kaarsjes aansteken, want we houden niet van aangebrande engeltjes he! :-0).






Overigens ben ik al weer aardig opgeknapt......getuige ook dit lange verhaal. Heb ook alweer een frisse neus gehaald vandaag. De rest slijt vanzelf wel weer.

Bedankt voor jullie lieve reacties op mijn vorige blogje. Van jullie reacties word ik weer helemaal blij :-) THANKS!

Voor iedereen die nu al kerstvakantie gaat vieren....geniet ervan en rij voorzichtig!!


Lieve groet Conny

3 opmerkingen:

  1. Wat gezellig zo in huis, helemaal klaar voor de kerst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een leuk idee, de theelichtjes als adventskalender :-) Waar koop je die engeltjes? Of zijn ze zelf gemaakt? Mag ik het ontwerp?
    Prachtige blog trouwens: je hebt er een volger bij !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoezo een sobere advent kalender, ik vind hem helemaal niet sober zo met die leuke engeltjes!!
    Fijn te horen dat je je al weer wat beter voelt.
    Lieve groet Michaja

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...