Foreign readers

Hello Foreign readers :-)
It's nice to see you on my blog.
Especially for you I've installed Google Website Translator. Please click on that, if you want to read my blog in your own language.
Enjoy!

vrijdag 1 oktober 2010

Kringloop vondsten (2) / jeugdsentiment

Vandaag weer een rondje kringloop gedaan. Dit keer was er niet zoveel nieuws meer bijgekomen.

Ik hoop er nog altijd een leuk regaaltje te vinden of anders wat kanten kleedjes of lintjes....maar helaas.....wel heb ik er een stukje jeugdsentiment gekocht.....kijk maar eens.......






3 leuke boekjes van vroeger....Wipneus en Pim......er lag een hele stapel van deze boekjes maar de plaatjes van deze voorkanten kan ik me nog herinneren, dus die moesten met mij mee!!!

Ik weet niet meer of mijn moeder ze voorlas aan mij of dat ik ze zelf gelezen heb....of misschien beide....maar ik vond het wel hele leuke boekjes. Wisten jullie dat Wipneus een echte Prins was (in het boekje dan)?? Was ik kennelijk helemaal vergeten :-)

Nieuwsgierig als ik ben, ben ik ook naar iets op zoek gegaan....als je goed kijkt staan er op alle 3 de boekjes andere initialen bij de schrijver, namelijk B. van Wijckmade, B.G. van Wijckmade en B.J. van Wijckmade. Dat vond ik vreemd en ging op zoek.....even googelen naar Wipneus en Pim boeken en daar stuitte ik op deze enige site http://www.oudejeugdboeken.nl. Daar gezocht naar Wipneus en Pim en hieronder volgt een kort stukje over wat ik zocht:

"Broeder Bruno Van der Made was, onder de naam B van Wijckmade, de eerste schrijver van de Wipneus en Pim boekjes. De latere schrijvers, allemaal collega broeders van Van der Made, bedienden zich allemaal van dezelfde achternaam, maar gebruikten andere voorletters. De voorletter B is in alle auteursnamen gehandhaafd als eerbetoon aan de eerste auteur Bruno van der Made.

Hieronder een overzicht van de gebruikte pseudoniemen en van welke broeder bij welk pseudoniem hoorde.
B
 -> Broeder Bruno, Bruno van der Made


BA ->
Broeder Alfried, Hendrikus Johannes Fest

BG
 -> Broeder Gregorio, Ed Pieters

BJ
 -> Broeder Josephus, Sjef Haenen

BW
 -> Broeder Wichard, Willie van der Looij

AB
 -> Alle Broeders; is echter geschreven door Gregorio

HB
 -> Herschreven Bruno verwijst naar twee oorspronkelijk door Bruno geschreven boekjes maar herschreven door Gregorio"

Kijk daar hou ik nou zo van! Spullen met een verhaal erachter. Ik werd er helemaal blij van :-)

Mijn boekjes zijn dus geschreven door Broeder Bruno, Broeder Gregorio en Broeder Josephus. Als je nog verder zoekt op die site vind je allemaal leuke wetenswaardigheden over de Wipneus en Pim-boeken.

Overigens dateren mijn boeken van:

" Wipneus en Pim gaan op reis
B. van Wijckmade, 1948
Wipneus en Pim halen gouddraad
B. G. van Wijckmade, 1968,
Wipneus en Pim op speurtocht
B. J. van Wijckmade, 1955" .


Overigens....een tijdje terug heb ik een ander stukje jeugdsentiment gekocht (op de Koninginnemarkt)...........maar daarover later meer.

Groetjes Conny




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...